
Durant les sessions de març i abril he treballat amb la documentació del centre, buscant i recollint informació sobre l'avaluació de la comprensió i expressió oral.
El director del centre va posar a la meva disposició tota la documentació que l'escola disposa actualment i vaig començar a recollir dades que em semblaven prou significatives sobre el llenguatge oral.
Els documents analitzats han estat:
- PEC (Projecte Educatiu de Centre)
- PLC (Projecte Lingüístic de Centre)
- Normes d'organització i funcionament (antic Reglament de Règim Intern)
- PCC (Projecte Curricular de Centre)
- PGA (Projecte General Anual; antic PAC o Pla Anual de Centre)
Altres documents analitzats han estat:
- Projecte de biblioteca 2012 (en elaboració)
- Informes d'EI i EP (dades relacionades amb el llenguatge oral)
- Programacions de llengua catalana del 1r trimestre d'enguany (dades relacionades amb el llenguatge oral)
- Resultats de les competències bàsiques des del curs 2004-2005 fins el curs 2007-2008 (dades relacionades amb el llenguatge oral)
- Altres documents interns.
Llàstima no haver recollit per escrit tots els pensaments i reflexions que he anat tenint mentre trobava informació, perquè han estat nombrosos... No obstant hi ha una sèrie d'idees que encara em volten pel cap:
Mentre buscava i llegia dades, i veia tants documents... pensava en la complexitat d'un centre educatiu i en la responsabilitat de la direcció del centre respecte al tractament de la documentació... El director em comentava que volia endreçar tota la informació (PEC, PLC...) i donar-la a conèixer a tot el professorat... Aquests documents han de ser documents de “capçalera” de l'escola, els mestres han de tenir accés a ells per fer les consultes pertinents i alhora per plantejar les millores.
Els documents de centre transmeten una línia d'escola més o menys explicada, més o menys definida, més o menys cohesionada, més o menys coherent...
Mentre veia els documents, em preguntava fins a quin punt eren documents vius? I fins a quin punt reflectien la realitat del centre? En quina mesura eren burocràcia o eren la expressió teòrica de la realitat educativa?
Potser tendim a omplim molts fulls, amb moltes paraules grandiloqüents, però buides de realitat... potser hauríem de ser capaços de realitzar documents senzills però coherents amb la pràctica educativa.
En els documents llegits, he trobat bones intencions, amb paràgrafs recordant la importància del llenguatge oral, però també he vist falta de cohesió, de coherència, de propostes concretes en relació al tractament de la llengua oral...
Potser cal que els documents que genera un centre, siguin més curts i senzills, però directes i clars on s'explicitin objectius concrets, formes concretes de portar-los a terme i criteris d'avaluació concrets.
Què veuen els i les mestres en la documentació de centre? Veuen burocràcia o veuen les bases de la seva pràctica?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu missatge aquí