dijous, 3 de novembre del 2011

Apunts sobre la dislèxia

El passat divendres 21 d'octubre, vaig realitzar la primera trobada del pràcticum amb la meva tutora. L'objectiu de la sessió era situar les dificultats d'aprenentatge, en concret la dislèxia. La tutora ens va passar un power point i ens va explicar i comentar aspectes clau del tema.

Les dades donades eren molt nombroses i ben justificades; destacaré les que per a mi van ser les més interessants:

  • En la nostra societat les competències lectores són fonamentals per comprendre i habitar el món. Un dels aprenentatges més importants de l'escola és l'aprenentatge i perfeccionament de la lectura i l'escriptura. Però que passa amb aquells alumnes que no acaben de ser experts en la lectura i escriptura, que comenten molts errors, malgrat que són alumnes intel·ligents? Són alumnes mandrosos? No volen o no poden?
  • La dislèxia,un tema controvertit. Possiblement crea controvèrsia perquè els criteris per detectar-la són diversos i poc consensuats, no obstant hi ha un aspecte clau que remarcava la meva tutora i que em sembla molt important; es pot enunciar en forma de pregunta: "L'alumne/a presenta dificultats d'aprenentatge en la lectura?" Si la resposta és afirmativa hem d'ajudar a l'alumne/a minimitzar aquestes dificultats. Aquest, per a mi, és un concepte clau e important, podem posar-nos a discutir si un alumne/a és o no dislèctic, però l'important és que si veiem que presenta dificultats, cal ajudar-lo.
  • En la lectura, l'important és la comprensió, però si l'alumne està dedicant tota l'energia a decodificar no li queda temps (o li queda menys temps) per comprendre. Alhora, és a través de la lectura que s'amplien en gran manera els coneixements. La comprensió funciona associant coneixements. Si tens menys volum de coneixements perquè la lectura és més dificultosa, resulta més difícil adquirir més coneixements, tenir una visió del món que t'envolta més rica i completa.

Podria afegir moltes més coses... però just ahir, em vaig assabentar que el Departament d'Ensenyament juntament amb el Col·legi de Logopedes ha publicat un Protocol de detecció de la dislèxia. Aquesta és una MOLT BONA NOTÍCIA, ja que considero que a les escoles anàvem força perduts en aquesta tasca i que molts dels alumnes amb dificultats d'aprenentatge ho són per aquesta causa.

Us envio l'enllaç als protocols; va ser notícia a un telenotícies, també us envio l'enllaç.

En aquests protocols es troba tota la informació molt ben explicada i estructurada de la següent manera:

  1. Què és la dislèxia
  2. Necessitat d’uns protocols d’observació i detecció, i instruccions d’ús
  3. Orientacions per a la intervenció
  4. Algunes consideracions sobre l’aprenentatge de la llengua escrita
  5. Protocol d’observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l’etapa de...
  6. Pautes d’actuació per als alumnes de l’etapa de...
  7. Per saber-ne més: recursos, materials i bibliografia

Els protocols: http://www.xtec.cat/sep/index.htm

La notícia: http://www.tv3.cat/videos/3779430/Pla-per-combatre-la-dislexia



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Deixa el teu missatge aquí